Debut

Authored by: Ismie_Hazira
Edited by: Anwar Mc Noo


IN THE NAME OF ALLAH THE MOST GRACIOUS THE MOST MERCIFUL


“Success is not how high you have climbed, but how you make a positive difference to the world.” 
― Roy T. Bennett, The Light in the Heart


Peace be upon you, readers.
 Assalamualaikum wbt.
-

“How did I come across leinspiration.my?”
-

It all started when I was scrolling my instagram, and went through my friend's post. She was having some kind of conference or discussion with my favourite author, hilal asyraf. And all I could do was reminiscing the moment where I rejected the offer to be in Hilal Asyraf's team (Langit Ilahi) during high school.

"Dah la. Rezeki dia." I skipped that post. Envious? Yes I was.

Tiba-tiba satu hari group whatsapp sekolah menengah riuh dengan notifikasi yang banyak. 

Berdenting-denting Samsung. They suggested untuk buat program sekolah sekaligus reunion batch kami.

And of course bila nak buat program motivasi untuk adik-adik spm, background masing-masing mashaAllah memang gempak sangat. By that time, saya rasa sangat-sangat rendah diri. 

"I'm living such a lowlife, am I?"

 I'm a dropout, intellectual level pun entah tahap apa, mentality and perception pun low, background education pun tak bagus mana, how could I motivate people then?

Saya bersuara dalam group.

"Segan." Kata saya. "Masing-masing hebat, saya belajar pun setengah jalan." Saya tambah.
Salah seorang kawan replied. "Kau ada pengalaman la, hazira."

Then, tiba-tiba kawan yang post dia ada discussion dengan hilal dalam ig mentioned me. "Aku ada benda nak cakap."

She suggested to join leinspiration.my alongside dengan dia.

Saya begitulah. "Segan la. Masing-masing dekat overseas la, ipt la, apa bagai. Aku ni apa je la yang ada."

She encouraged me. "Banding aku punya writing dengan hang. Yours is better."

Lebih kurang begitulah. Panjang pendek cerita.

Then mula kenal dengan An, founder leinspiration.my 
.
Then mula masuk dalam team , added dalam whatsapp group. Jumpa team secara virtual. And 
alhamdulillah rasa segan menurun as everyone macam masuk air (baca utara: loqlaq) (baca hipster: sengal) (baca dewan bahasa: tak skema pun).

-

Apa yang saya nampak dengan menyertai leinspiration.my?

-

To tell you the truth, dan secara jujurnya ini kali pertama I decided to be open to public. Going through this and that since primary and high school, I'm actually having a conflict against myself. Confused dengan perkembangan diri sendiri. I used search engine untuk konon cari jalan keluar. Read about bipolar personality disorder, and post-traumatic stress disorder online. Read on their symptoms, on their factors. And also consulted a doctor secara tak rasmi dalam whatsapp about those characteristic. She told me that I may have the tendencies to being diagnosed as bpd, and she suggested me to go for a proper consultation.

Yay or nay for me? Nay. Proper consultation means I have to withdraw money. Withdraw money means I need to used my savings. And spending savings means I would have no allowance to spend on favourite stuffs. So, I naively believe I would get better.

See. Untuk kata yang saya sebenarnya tak layak pun nak inspire people, dengan low background, low education, low personality sampai suspected bpd. I don't even fit the requirements to inspire people.

Tapi sebab saya percaya dalam sepuluh orang yang succeed with everything in their lives, akan ada dua orang yang rasa dia ada suatu jenis hidup yang rencam, sampai dia boleh kata,

‘Habislah aku ni. Dah takde harapan dah hidup aku ni.’

 Dalam lima orang yang succeed, akan ada seorang yang basically is walking on a thin ice, memperjudi hidup sendiri.

And those minorities menjentik jiwa saya. Kalau orang berjaya menginspirasi orang yang nak berjaya juga. Kenapa saya yang gagal tak mahu menginspirasi orang gagal yang nak berjaya juga?

Tapi sebenarnya, terjemahan gagal atau berjaya kita, adalah apa yang kita ukur pada orang dengan diri kita. Apa yang orang ada kita tiada. Dia berjaya. Kita gagal. Begitu.

Apa yang saya percaya lagi, the best motivator is actually living inside yourself. Sebab yang kenal diri sendiri bukan orang lain. Sebab yang tahu betapa jauh kita dah pergi bukan jiran sebelah rumah. Sebab yang maklum apa yang kita dah hadap bukan kawan sebelah meja.

Inspiration and motivation are living inside us.

Dan sebab tu, I joined leinspiration.my . Dengan harapan bukan nak mengajar readers cara bertabah, bukan nak mengajar readers tip untuk berbahagia. With faith, supaya bila-bila yang saya berkongsi cerita, sedikit sebanyak inspiration and motivation dalam diri awak, akan terhidup.

May Allah bless, everyone.





Comments

Popular Posts