Love at First Sight

Authored by: NH Azhar
Edited by: Anwar Mc Noo


IN THE NAME OF ALLAH THE MOST GRACIOUS THE MOST MERCIFUL

'Stop judging and be positive. When you change all the negatives to positives, you'll understand them.' 
- Anonymous


 Kiwanis Builders Camp just ended and macam biasa aku memang susah nak move on dengan benda-benda gini. Tak tahu sejak bila mula volunteering and being a facilitator ada dalam diri and now dah melekat macam gula-gula getah.

Macam mana boleh kenal Kiwanis Club ni? Sekali kenal terus jatuh cinta gitu. Cinta pandang pertama lah katakan.

Terima kasih banyak dekat KL Krash Pad (KLKP) sebab pilih aku untuk ganti kawan aku for the camp. The reason was I can speak english well (but masatu aku biasa biasa je, basic tahula sikit sikit, masatu english bukan my mother language kan so tak expert English lah). The camp was the 17th Kiwanis Youth Camp (KYC) on 2014.

Okay not to say I was too excited about it tapi adalah jugak sikit sikit nervous tu. I went there with few of my cliques. So mula-mula tu tak adalah takut sangat. Tapi bila sampai sana kitorang masuk group lain-lain. Tak sama (obviously lah kena pisahkan kalau tak macam mana nak cari kawan baru, kan?).

Okay so bila diletakkan dalam group, first day biasalah, malu-malu lagi. I preferred not talking too much because English aku tak adalah bagus mana kan. Kang apa aku cakap tunggang terbalik naya orang tak faham hahaha. Then, after day by day diorang always tunjuk yang diorang support each other. My teammates were very caring, very supportive, very brilliant and very positive! They were the ones that keep encouraging me to keep doing what I was doing. They supported me to speak English! Well agak terharulah sebab biasanya dengan kawan-kawan cakap melayu je manalah nak cakap English ni even ada belajar kat skolah.

After the camp ended, we went back home and guess what, KYC had given a very big impact in my life. They made me believe that, 'I'm not alone! There are people who got my back when I fall'. Until now, I make it as my life principle. They made me who I am now. Bukan senang nak jadi orang yang positive every time (even kadang kadang ada lah ups and downs dalam hidup tapi biasa lah, life is unfair, tapi bila kata life is unfair tak bermakna kau kena give up and tak nak teruskan hidup, betul tak?).

As a year passed through, I received good news from KLKP. I was chosen to go to the camp again! I was very excited and couldn't wait for the camp. I have seen many new faces in this camp but never mind because it only meant I would make new friends. Another amazing camp happened for 5 days 4 nights. Last day we've got to visit the kampung orang asli and I was very grateful to meet all the people there. They were so friendly and the foods were good. Masak cara traditional kut. Pakai unggun api semua. Bayangkan la takde dapur gas tapi boleh masak sedap sangat. They sacrificed a lot masak macam tu banyak-banyak just for us! They were so kind! The Camp ended and we went back to KL after we finished gotong-royong there.

2016

I applied to become as one of the facilitators for builders camp tapi malangnya tak boleh pergi sebab accident. I was hospitalized. But I learnt my lessons sepanjang hospitalized (I have shared in my blog before (click here)).

December 2016. 

I was a Camp Assistant (CA) of Kiwanis Youth Camp. No more being a participant because dah lanjut usia. Yelah syaratnya 15-18 sahaja. Okay redha la jadi CA pun takpe asalkan masih dengan dorang. No joke man CA dan participant is totally different. Tak sama langsung walau 1 percent. Mula-mula cuak sebab it's my first time jadi CA. Tapi bila aku share dengan one of my senior, what he reminded me was,

'It's not about you, it's about the youth.' 

Okay terkesan kejap sebab lupa apa objective aku join as CA. Kita bukan nak ubah 100% youth pun, totally memang kita takboleh nak ubah orang, right? Cuma nak bagi support mana yang boleh, to make them feel that there are people for them when they need it ;)

Bila dekat camp, dapat team, settle team and everything agak awkward sebab aku pun blur and tak tau nak buat apa. Banyak kali tanya partner aku, (syukur ada 2 orang CA per team & dia ada experience sebab dia dulu CA for builders camp). At first I didn't get it & I kept asking and depending on my partner about almost everything!

 But after day by day, I could see my team did a very great job and performed very well. Not just my team yang kena fokus, dekat other youths pun kena fokus sama. As a CA aku takleh nak malu-malu lagi duduk corner tengok orang lain. Sebab apa? Sebab aku kena encourage orang lain. Kena encourage orang lain macam mana they did to me masa aku jadi participant dulu. These youths have many potentials but they kept them because nobody told them & supported them. So I did approach few kids and helped them. After day by day, I got the concept of being a CA. In the last day of the camp, I felt sad but happy.

Can't wait for next builders camp! (Sebab setahun ada 2 kali which is builders camp is for 12-14 years old and Kiwanis youth camp is for 15-18 years old).

29 April

Builders camp! Finally, CA for builders camp! This was totally different from KYC sebab their age range is about 12-14. They were kids. Aku tak expect sama macam youth la sebab budak budak lagi kan. Guess what? I could see myself from these kids. I didn't know how I could become so attached to the kids. I didn't know how I can naturally be very very patient with them. Trust me, the kids gave  a very good impact to me. They literally surprised me. Jangan pandang rendah dengan budak budak. They're full of surprises. Banyak aku belajar waktu camp. Second time jadi CA, not bad. Better than first time. Memang macam susah sikit bila kita cakap itu ini dia taknak dengar. Memang kena banyak banyak sabar. Tengokla umur dorang. Kau duk rungut sana sini cakap susah, cuba reflect balik, kau masa budak budak pun kadang kadang macam tu jugak. Janganla kata takde langsung, confirm ada punya (dalam 2-3 percent? Ehehe).

During the last day of the camp, aku seronok cerita susah payah aku as CA of the camp to one my friends, satu je dia reply,

'Stop judging and be positive. When you change all the negatives to positives, you'll understand them.' 

Sangat terkesan. Sangat tersentuh. Sebab ni lah aku sayang KYC. Aku sayang KBC. Aku sayang semua orang kat sini. I wonder how they can be like very very positive.

Kita belajar, dan mengajar. Tak salah kan kalau belajar dari orang lain? Kita tak boleh nak ego je ikut nafsu sendiri kata kita betul, kan?

Sebab nilah aku nama kan entri ni 'cinta pandang pertama'.

First time kenal dah jatuh cinta ;)

Comments

Post a Comment

Popular Posts