The Inspiring UPNM

Authored by: Anwar Mc Noo


IN THE NAME OF ALLAH THE MOST GRACIOUS THE MOST MERCIFUL

"The world is a world-class class. Use it wise."
(Contengan Jalanan by Hlovate)

8 June 2017

Pagi ini, saya dan abah bergerak ke UPNM untuk sesi inspirational talk “The Leadership Qualities of Rasulullah” oleh abah di UPNM (Baca: Universiti Pertahanan Nasional Malaysia). Seawal 6 lebih pagi, kami bertolak dari rumah. Setelah beberapa kali hampir tersesat, kami sampai pun di dewan tersebut. Fuh, alhamdulillah.

Sementara menunggu abah berjumpa dengan pihak penganjur dan Pemegang Kursi Kepimpinan UPNM ketika itu, Mejar Jeneral Datuk Abdul Rahim, saya sempat menyelak beberapa halaman buku The Art of War oleh Tsun Zu yang saya bawa dan bacaan saya sampai ke kata-kata ini;

 "General yang mahir adalah dia yang dapat menewaskan musuhnya tanpa sebarang pengorbanan perlu dilakukan."

Hmm, menarik! Ternyata ilmu itu sentiasa penting dalam apa jua keadaan, walaupun ketika menghadapi musuh! Mukasurat segera ditanda apabila abah mula bergerak dan mengajak saya untuk mengikutinya ke dewan. Here we go! :)

Di dalam dewan UPNM tersebut, saya memilih untuk duduk di seat tengah-tengah dewan untuk bercampur dengan pelajar-pelajarnya. Saya sempat berkenalan dengan Hakimi, pelajar tahun dua dan rakannya yang duduk di seat sebelah. Friendly orangnya. Rasanya macam orang utara. Kemudian, baru saya perasan, satu perkara yang mengejutkan telah pun berlaku. Dalam dewan ini, full house dengan pelajar lelaki dan perempuan. Satu suasana yang jarang-jarang dilihat! Terutamanya apabila seat bahagian lelaki penuh dan ada beberapa pelajar lelaki kena duduk di bahagian seat pelajar perempuan. Memang jarang dilihat. Dan mereka juga kemas berkemeja semua. Saya memang salute dengan pelajar-pelajar dan warga staf mereka! Mama sempat whatsapp dalam group famili, "Nanti abang tengok cara depa duduk, sure straight badan depa." Yup, tiada satu pun yang terlena.

Betul kata mama. Kagum.

Sepanjang sesi perkongsian abah bermula, tiada seorang pun yang saya dapat lihat mengeluarkan phone dan bermain-main dengan phone. Sedangkan saya dengan semangatnya membuka email, whatsapp dan membalas satu persatu email dan mesej yang ada. "Okay, simpan handphone Anwar, kau sorang je main phone ni." Email ditutup, draft disimpan dan tangan pantas mencatat nota. Satu lagi yang saya salute mengenai pelajar adalah mereka tidak banyak bersembang, fokus mereka sentiasa ke hadapan! Segan saya nak sembang dengan diorang. Hehe.

Staf nya juga hebat-hebat! Kerana di akhir program sewaktu sesi q&a (Baca: Sesi soal jawab), seorang staf wanita di barisan belakang bangun untuk bertanyakan soalan. Lalu, kami menoleh ke belakang untuk melihat siapa yang bertanya (macam biasa bila orang tanya soalan, kan? Ehehe) dan saya melihat rupanya di belakang kami juga ada barisan-barisan staf. Kemudian, bangun seorang pakcik untuk bertanya soalan kedua pula. Berdasarkan uniform beliau, saya rasa pakcik ni memegang jawatan tinggi. Saya kagum dengan mereka, jarang-jarang kita dapat lihat staf memilih untuk duduk di belakang bersama pelajar, hebat mereka ni, humble sahaja.

Pakcik (baca: tuan) itu juga sempat berkongsi pengalaman beliau mengenai kepimpinan dalam hubungan kekeluargaan dengan anak-anak beliau. Kata beliau, beliau tidak mahu suasana yang berlaku semasa beliau kecil (pergaduhan ibu bapa) yang mengakibatkan beliau sentiasa berasa insecure untuk turut berlaku terhadap anak-anak beliau. Kata beliau lagi, suasana dalam famili akan memberi efek yang major kepada confidence level dan hubungan anak-anak dengan orang lain. Sekiranya baik, maka anak-anak akan mudah mendapat confidence level yang tinggi dan akan mempunyai skill komunikasi yang baik dengan orang sekeliling. Betul tu pakcik, setuju! Saya mengangguk-angguk kepala saya dengan hadirin yang lain :)

Beliau turut share yang beliau berhenti merokok adalah hasil dari nasihat anak beliau yang baru 10 tahun. Beliau juga turut kongsi cara beliau handle suasana dan komunikasi beliau dengan isteri beliau di hadapan anak-anak. Kagum lagi dalam senyap. Hehe. Sebaik sahaja beliau duduk, satu dewan memberi tepukan gemuruh terhadap beliau.

Selesai sahaja talk abah di UPNM, kami terus ke shah alam untuk satu lagi talk abah di sana. Dalam perjalanan, saya buka balik draft email tadi, finalizekan dan menghantar email tersebut kepada seorang sahabat mengenai penulisannya. Selesai pun. Hehe.

"Jika kita tahu betapa sakitnya jatuh ke dalam gaung yang berduri. Jangan lah kita terfikir untuk menolak orang lain jatuh juga."

Sempat abah berpesan sewaktu kami dalam perjalanan ke Shah Alam.

Yup, betul tu! :)

Selesai talk abah di Shah Alam, kami bergerak pulang ke rumah, singgah di Tesco sebentar untuk ambil barang.

Dalam perjalanan ke rumah, abah sempat lagi berpesan mengingatkan,

"Bahaya bila kita berkawan dengan orang jahat dan dengki. Bila kita buat baik, dia dengki. Bila kita tersilap, dia akan buat jahat dekat kita. Hati-hati dengan mereka."

Yup, betul tu abah!

Hati-hati dalam memilih kawan-kawan. Hati-hati ketika memilih teman seperjuangan.

Target kita, bukan terhad di fantasi dunia je, tetapi untuk sama-sama berakhir di destinasi realiti SyurgaNya juga kan? :)

Ibarat Rasulullah dan Saidina Abu Bakar r.a., kita nak bersahabat biar sampai ke syurga sama-sama ;)
Terima kasih abah mama ^_^

Hari yang penuh dengan inspirasi :)

Comments

Post a Comment

Popular Posts