Loss & Excellence

By: Anwar Mc Noo

IN THE NAME OF ALLAH THE MOST GRACIOUS THE MOST MERCIFUL


"..Para remaja, ingatlah perjalanan hidup ini ialah perjalanan hati bukan perjalanan kaki. Jika hati kuat, sehat dan bertenaga, segalanya akan jadi indah dan mudah. Tetapi jika hati sudah letih dan sakit ... segalanya akan menjadi pahit, sukar dan menjemukan. Bila sakit kaki, kita hanya hilang keupayaan berjalan. Tetapi jika sakit hati, kita akan kehilangan tujuan dan harapan..
Bawalah hatimu berlari. Jika penat berehatlah. Kemudian berlarilah lagi. Walau penat, jangan sekali-kali kita berhenti. Di sini memang tempat berpenat, di sana nantilah tempat kita berehat!"
(RnR Hati by Pahrol Muhd Juoi)


Pukul 9 setengah malam. Di dalam sebuah kafe sebuah pusat persidangan antarabangsa.

Kelihatan dua pelajar universiti baru sahaja memasuki kafe itu setelah baru sahaja selesai sesi pertama Persidangan Pendidikan Digital Antarabangsa malam tersebut di situ. Baru sahaja 5 minit masuk waktu rehat untuk semua peserta persidangan.

Kelihatan dua pelajar tersebut, Akmal dan Karim memesan kopi susu dan roti untuk dinikmati sebentar di kafe tu sebelum bergerak untuk sesi kedua dalam masa 15 minit lagi nanti.

Kopi panas dihirup berhati-hati.

Akmal: Best jugak slot first tadi. Banyak rupanya langkah perlu diambil sebelum proceed dengan future education system.

Akmal meletakkan beg galasnya di kerusi kosong meja itu.

Karim: Yeke? Aku mengantuk weh. Hahaha. *Menguap*

Akmal: Haha aduh kau ni. Mengantuk betul tu, lap sikit air mata tu.

Kopi diteguk perlahan beberapa kali.

Karim: Haha..Mal, hmm aku tahu agak random soalan ni tapi boleh ke aku nak rujuk kau something?

Akmal: Depends. Haha. Kau ni selalu bagi soalan KBAT. Apa dia?

Karim: Macam mana nak dapatkan diri kita semula?

Akmal: Wow….diri kita…semula?

Karim: Haha. Haah….bila kita…rasa…kehilangan… Kita rasa hilang diri…kita…sendiri

Akmal: Okay, I’m listening, brother.

Karim: Bila kita mula rasa semua yang kita buat ni semata-mata untuk orang lain, bukan untuk diri kita. Bila kita rasa semua pengorbanan yang kita buat ni untuk orang lain, bukan untuk kita. Bila kita cuma patuh kepada kehendak orang lain dan bukan diri kita. Bila kita ikut semua harapan dan impian orang lain, tapi kita abaikan impian dan harapan kita. Dan….dan…..bila…

Akmal: Bila..?

Karim: Bila kita rasa kita hilang nilai dan peribadi diri kita, kita cuma ikut orang lain. Kita dah jadi macam orang lain. Totally a different person.

Kopi diteguk perlahan sekali lagi.

Akmal: Yem, kau..okay…?

Karim: Aku…nak kata aku okay…tapi..

Akmal: Okay, aku takkan tanya lebih. Kau makan dulu roti ni. It will help you, at least for now.

Pandangan Karim beralih tajam ke arah wajah Akmal.

Karim: Are you sure?

Akmal: Trust me, at least for this. Kawan kau ni student dietetics, remember?

Karim: Hahahaha, kaitan pulak. Fine.

Akmal: Aku mungkin tak tahu masalah apa kau tengah experience sekarang. Tapi aku cuba kongsi sikit apa yang aku dapat dari orang-orang yang aku jumpa.

Karim: Now it’s my turn. I’m listening.

Kopi diletakkan perlahan.

Akmal: Jawapan tu mungkin ada dekat diri kita.

Pandangan kosong Akmal dilemparkan ke luar kafe.

Karim: Diri kita?

Akmal: Yep, diri kita. Kita kena percaya diri kita. Kita lagi kenal diri kita. Pilihan yang kita buat. Analisis diri tu penting. Dan kita kena acknowledge satu perkara.

“If you lose someone, but find yourself, you won.”

Pandangan Akmal tadi dialihkan ke wajah sahabatnya semula.

Karim: Pilihan? Satu….perkara?

Akmal: Yes, Things might be out of our control. But, we are never out of options. The choices are always there.  Pilihan-pilihan tu jugak yang mencorak peta hidup kita. Dan yang decide apa akan jadi what’s next dalam hidup kita, pun diri kita.  Even yang gerakkan muscle kita sendiri pun adalah kita sendiri kan. Konsep voluntary muscle. Dan one more thing, perkara last tadi tu adalah yang realitinya kita ni hidup bertuhan. Hidup kita ada panduan. Kita tak pernah berseorangan tau. Ni pulak boleh pakai konsep involuntary muscle. Bukti Allah ada dengan kita. Selalu.

Karim: Hmmm… thanks…I need it. Maybe ada benda yang aku terlepas pandang. Maybe jugak sebab banyak perkara jadi recently tu yang buat aku serabut. Aku kadang-kadang rasa nak give up pun ada. Too much expectation sometimes.

Akmal: It’s okay to give up, I….guess?

Sekali lagi padangan tajam dialihkan kepada Akmal.

Karim: Are you sure?

Akmal: Hmm. Personally, aku rasa it’s okay to give up. But just don’t make it as our destination. Sebab berputus asa tak pernah menjadi destinasi juara.

“Luka tercipta untuk meninggikan nilai manusia supaya lebih menghargai jiwa-jiwa sekitar kita. Tuhan memang sentiasa mendengar rintih jiwa yang terluka, tetapi kita tidak boleh terus melukakan diri dengan sengaja. Sebab dibimbangi kita tidak akan mampu merasa pedih lagi dengan luka yang kita cipta. Jangan sampai putus asa.” 
(Noktah Terjahit by Nik Nur Madihah)

Karim: I see. I’ve got your point. Rest but don’t quit. Never.

Akmal: Yup, rest dengan cara yang betul. Hehe.

“Sesungguhnya hati akan berasa jemu dan bosan sepertimana badan berasa letih dan lesu sepertimana badan berasa letih dan lesu. Oleh itu, rehatkanlah ia dengan hikmah dan kebijaksanaan. Berilah ruang untuknya mengembalikan keceriaan.” 
(Sayidina Ali)

Akmal: Anyway dulu, ada senior pernah cakap kat aku. Kadang-kadang, ombak akan hadir mengganggu perjalanan kapal kita yang pada asalnya tenang. Smooth je. Biarkan. Terus kemudi. Jangan terus karam. Mungkin jugak ni satu latihan dari Tuhan untuk melatih kita mengemudi kapal dengan lebih cekap dan mahir. After all, kapal mana yang direka untuk cuma berlabuh, kan? And..

Karim: Hmmm, and…?

Akmal: Sekuat mana pun daya graviti tarik kita ke bawah. Kita masih boleh terbang. The birds, bees, rockets and aeroplanes have proven this. Kau Cuma perlu buka sayap kau, luas-luas, Yem.

“Things might hit us hard. However, we wouldn’t hit em harder. We become better. We think smarter. We act wiser.”

Karim: Haha, amboi falsafah nau. Maybe sebab ada beberapa benda yang aku kecewa jugak lately. Kecewa dengan diri sendiri pun ada.

Akmal: Hmm, kecewa ni mungkin hadiah.

Karim: Ha….hadiah?

Akmal: Yep, hadiah. Hadiah untuk kita sedar semula mungkin ada keutamaan yang tersilap kita susun sebelum ni and perlunya untuk betulkan balik keutamaan kita.

 “Aku menyelesaikan urusan aku dengan Allah terlebih dahulu, maka Allah menyelsaikan urusanku dengan rakyat dan kerajaanku.” 
(Khalifah Umar Abd Aziz)

Karim: Okay…..thanks Mal! Now, enough from me. Aku nak rujuk tentang diri kau pulak, boleh ke? Sementara ada baki beberapa minit sikit lagi ni.

Kopi diteguk pantas.

Akmal: Kau memang pandai buat seram lahai. Haha. Rujuk apa pulak?

Karim: Hahaha. Sikit je. Sebab ada beberapa benda aku kurang jelas. Kit je.

Akmal: Okay, shoot. Haha.

Karim: Apa yang kau cari sebenarnya bila kau pilih untuk masuk universiti ni? Aku dengar kau tolak juga beberapa tawaran lain kan lepas SPM?

Akmal: Hmmm macam-macam. Cuma for now, aku rasa ada 2 lagi benda yang aku cari selain kecemerlangan dalam pointer dan penulisan tesis kajian.

Karim: Hmmmm..apa dia?

Akmal: Kehidupan. Dan fungsi kita dalam masyarakat. Supaya kita tak jadi individu yang sombong, dan cuma pandai jaga periuk nasi kita lepas kita tamat belajar. Tanpa sebarang sumbangan untuk orang lain.

“Things and people might change. But the kindness? It remains”

Karim: Okay, hmmmm… lagi satu. Apa yang bestnya kau join itu ini, kalau kau tahu kau akan mengurangkan masa belajar kau? Minggu depan kita ada test Genetics. Kau tak risau ke?

Akmal: Hahaha, of courselah aku risau, weh. Kita semua kena jaga pointer. Tu kan tanggungjawab kita sebagai students gak. Tapi kau nak tahu something tak?

Karim: Haha, of course. Apa dia?

Akmal: Kau nak tahu tak, apa yang kita dapat belajar bila kita turun and involve diri kita dengan masyarakat?

Karim: Apa…dia?

Akmal: Kita dapat belajar yang ujian diorang lebih mencabar dan berat. And yet they still survive weh. They still smile. Selain cara jawab quiz dan exam, aku nak belajar juga cara diorang jawab ujian dan quiz kehidupan. Ni yang buat aku rasa best dan kerdil. Aku rasa nak terus belajar lebih banyak dari diorang. Dari masyarakat. Tak semua jawapan lengkap and boleh kita dapat through buku teks atau nota atau slide pensyarah. Tak semua perkara dijelaskan dengan cara yang kita dapat dalam kuliah. Kita kena cari sendiri. Bak kata Prof Afkar dalam komik Misi 4 Flat “Ada masa kau harus berfikir dan menduga jawapan dengan kudrat akal sendiri. Pada akhirnya, yang penting adalah iktibar yang dikutip.”

“Apabila kita berhenti memikirkan diri kita sebagai orang penting maka kita dengan sendirinya menjadi penting kepada orang lain.”

“Live outside of our ego zone and we will see things much clearer, prettier.”

Karim: Okayyy, hmm. Faham. Dapat extra knowledge. Cuma tak faham kau. Tak faham orang macam kau. Orang lain rileks fikir hal masing-masing, kau sibuk sana sini fikir orang lain. Tak penat ke?

Akmal: Penatlah gak, tapi puas. Sebab aku dapat belajar tadi. Lagipun, aku taknak masuk kubur dengan tangan kosong. Tanpa sumbangan. Tanpa sebarang jawapan, untuk apa masa aku dihabiskan. Lagipun, aku nak keluar dari comfort zone. Masa kita pun makin lama makin sikit.

“We think we are free. The truth is we are slaves to our egos until we choose to serve Allah instead”

Karim: Comfort…zone?

Akmal: Yup, kita kena hati-hati kalau terlalu lama dan selesa di zon selesa. Takut kita terleka.

Karim: Okayy, kalini last soalan boleh?

Kopi sekali lagi diteguk perlahan.

Akmal: Sure, no worries.

Karim: Kau, tak rasa ke kau buat baik ni or semua benda ni, sebenarnya orang tak kisah pun. Orang tak hargai pun.

Akmal: Depends jugak, Yem. Orang biasa mungkin lain ukuran dia. Beza dengan orang yang berilmu. Contohnya, 1L boleh juga jadi 1000 mL kan? Kalau 1mL berapa? Satu je ke? Atau maybe ada yang akan cakap no value sebab sikit je. Satu angka je. Hampir tiada nilai yang signifikan. Satu angka je. Tidak mampu bawa apa-apa perubahan. Betul tak?

Karim: Haah…

Akmal: Tapi tettt! Salah! Ianya tetap bernilai dan still sama dengan 1000 microlitre. Begitu juga dengan setiap kebaikan yang kita rasa kecik, tak signifikan. Tapi sebenarnya tetap bernilai sekiranya diteliti dengan ilmu, right? And eventually, kita yang decide pandangan mana yang kita nak ambil.
“Focus only on important things. And we will become important”

Karim: Hmmm…yeke?

Akmal: Yup, paling penting, ikhlas. Ikhlas dalam buat semua ni. Kita buat untuk reward dari Allah je. Allah je yang layak nilai kita.

“Dalam apa sahaja perbuatan kamu, ikhlas” 
(Imam al Ghazali)

Karim: Got, it. Ikhlas. Anyway, kau busy ke next week, Mal?

Akmal: Sikit je, weekend aku ada 2 volunteer programs.

Karim: Okay, count me in, boleh? Aku nak gak cari makna-makna tadi tu. Lagipun, macam kau cakap, masa kita makin sikit.

“Masa tidak berlumba denganku, tetapi akulah yang perlu berlumba-lumba dengan masa! Aku takkan biar masa mentertawakanku lantaran kekalahanku dalam mengejarnya secara bijaksana.” 
(Diari Nadiah by Nadiah Amirah Jamil)

Akmal: Haha wow, padu. Sure?

Karim: Definitely. By the way, jom masuk hall. Dah start dah rasanya sesi dua ni.

Akmal: Haha okay, jangan tidur eh

Karim: Haha, lepas dah minum kopi and dengar jawapan2 kau tadi? Tak kut. Haha. Dah, jom gerak.

Dua cawan kertas kopi susu panas beserta dengan bungkusan kertas roti tadi dibuang di tong sampah kafe sambil Karim dan Akmal berlalu pergi.

Comments

Popular Posts