Powerful Thinking

Authored by: Ali_slam21
Edited by: Anwar Mc Noo

IN THE NAME OF ALLAH THE MOST GRACIOUS THE MOST MERCIFUL


"Cara fikir kita akan menentukan had dan batasan kita"
-Anonymous

We tend to think for something that actually doesn’t exist. We think too much, wondering about what people are thinking of us. Sehinggakan banyak perkara yang kita tak berani lakukan kerana takut dan risau dinilai oleh mereka. Lalu, jadilah kita manusia yang rugi kerana tidak berani untuk melakukan perkara yang kita perlu.

There’s quite a difference between assuming and thinking. Tuhan menggesa kita untuk banyakkan berfikir dan merenung serta mengkaji tetapi menyuruh kita untuk menjauhi kebanyakan daripada sangkaan. 

Allah S.W.T. says in Qoran, Surah Al-Hujurat  (49:12) 

"O who you who believe! Avoid most of suspicion, for surely suspicion in some cases is sin."

Tuhan itu lebih tahu kenapa disuruhnya kita menjauhi kebanyakan sangkaan. Kerana disebabkan sangkaan lah, manusia bergaduh. Disebabkan sangkaan suami isteri bercerai. Disebabkan sangkaan, adik beradik mula terputus pertalian. 

Maka pastinya ada sebab yang cukup kukuh kenapa dalam surah al-alaq, Allah S.W.T. memerintahkan iqra’, dan bukannya utlu dari kalimah tilawah. 

Dan kenapa diperintahkan iqra’ sahaja, bukannya iqra’ kitab? 

Kerana perintah membaca itu bukan hanya membaca, tetapi membaca yang sesungguhnya bererti berfikir, melalui proses penaakulan, dan mencari jawapan kepada soalan yang bergolak.

Hingga akhirnya membawa kita menemui Tuhan.

Maka,


 أفلا تتفكرون؟

Comments

Popular Posts